مقالات مقالات .

مقالات

آشنایی با گل آنتوریوم

و اگر روش صحیح نگهداری از آنتوریوم را بدانید هر بار 2 تا 3 ماه دوام دارند. برگ های این گل براق و چرم مانند است. گل های آن نیز عموما به رنگ قرمز است. اما در برخی گونه ها به رنگ های سفید، زرد، صورتی، نارنجی و سبز نیز دیده می شود.

مراقبت از این گل کمی سخت به نظر می رسد. اما اگر نحوه و شرایط پرورش و نگهداری گیاه آنتوریوم مینیاتوری در خانه را بدانیم یک گلدان گل زیبا در کنار خود داریم که قادر است زیبایی ساختمانمان را دو چندان کند.


روش و نحوه نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان
قبل از آموزش های لازم در زمینه مراقبت های گل آنتوریوم، باید بدانید هر گلی نیازهای خاص به خود را دارد. برخی به نور زیاد و برخی به نور کم نیاز دارند. بعضی دیگر آبیاری و رطوبت زیاد را دوست دارند و برای بعضی این مقدار نامناسب است. ترکیبات خاک نیز یکی دیگر از مواردی است که در هر گیاهی بسیار متفاوت است. بنابراین لازم است با خرید یک گلدان گل و آوردن آن به آپارتمانتان، با نیازهای آن نیز آشنا شوید تا بتوانید به خوبی از آن نگهداری کنید. در ادامه سعی کرده ایم شما را با تمام نیازها و طریقه و روش نگهداری و مراقبت از گیاه آنتوریوم آشنا کنیم.

روش صحیح آبیاری برای نگهداری از آنتوریوم
برای آبیاری صحیح این گل به این نکته دقت کنید که آنتوریم خاک مرطوب را دوست دارد. اما برای این کار اصلا لازم نیست خاک را غرقاب کنید که ریشه را بپوسانید. در واقع بهترین روشی نگهداری از آنتوریوم این است که یک بند انگشت خود را در خاک گلدان فرو کنید. اگر متوجه شدید که خاک خشک است به آن آب بدهید. با مراقبت بیشتر از این گل متوجه می شوید که در زمستان تمایل بسیار کمی به آبیاری دارد. چرا که زمان استراحت آنتاریوم است. همچنین باید سعی کنید از آب های غیر سنگین و با دمای محیط برای سیراب کردن آن استفاده کنید.
نور مناسب
برای اینکه روش مناسب نگهداری از آنتوریوم را به شما آموزش بدهیم باید بگوییم یکی از چیزهایی که تاثیر منفی بر رشد و سلامت این گیاه می گذارد، نور مستقیم خورشید است. چرا که باعث سوختن برگ ها و توقف و کوتاه شدن زمان گلدهی می شود. به همین دلیل نیز کمتر کسی می تواند از این گل به عنوان گل های مناسب کاشت در باغچه استفاده کند. بنابراین بهترین شرایط و روش نگهداری از گل آنتوریوم صورتی و قرمز در آپارتمان و مناسب ترین مکانی که می توانید برای گلدان انتخاب کنید، پشت پنجره و زیر نور غیر مستقیم خورشید است.
خاک مناسب برای نگهداری آنتوریوم
ریشه های این گیاه گوشتی است. به همین دلیل نیز بهترین خاک برای مراقبت از آنتوریوم خاک سبک و حاوی مواد آلی است. همچنین به یاد داشته باشید که روش صحیح نگهداری از آنتوریوم در خاکی است که زهکشی شده و مرطوب باشد. اگر بخواهیم دو ترکیب مناسب برای خاک این گیاه به شما بدهیم باید از ترکیبات زیر نام ببریم:

به مقدار مساوی از پیت ماس، خاک برگ پوسیده و پرلیت

به مقدار مساوی از خاک برگ، خاک چوب و ذغال

به یاد داشته باشید از آنجایی که آب اضافی باید از گلدان خارج شود، نیاز است در انتهای گلدان سوراخ هایی اضافه کنید.

خاک مناسب برای نگهداری آنتوریوم

روش کوددهی مناسب برای نگهداری آنتوریوم
از آنجایی که این گیاه گل می دهد برای کود شیمیایی دادن و تقویت آن باید هم به زمان کوددهی و هم به نوع آن دقت کنید. بهترین زمان برای کوددهی بهار و تابستان، یعنی زمان گلدهی گیاه است. در این زمان می توانید هر دو هفته یکبار آن را با کودهای مایع که فسفر بالایی داشته باشد تقویت کنید. اگر به درستی به آن کود بدهید و روش مناسبی برای نگهداری از آنتوریوم داشته باشید باید در این فصول شاهد گل های زیبای آن باشید. اما اگر گیاه گل نداد می توانید از کودهای مخصوص گلدهی نیز استفاده کنید. طریقه و شیوه نگهداری گل آنتوریوم در زمستان ایجاب می کند کود دادن به گیاه بدر این فصل بسیار محدود شود تا گیاه فرصت استراحت داشته باشد.

دمای مناسب
همانطور که گفته شد زارگاه این گیاه مناطق گرمسیری است. به همین دلیل نیز علاقه زیادی به هوای گرم داشته و هوای سرد برای آن مضر است. بنابراین بهترین روش برای نگهداری از گل آنتوریوم در آپارتمان این است که هوای اتاق را برای آن بین 15 تا 28 درجه نگه دارید. البته ممکن است دمای بیشتر را بتواند تحمل کند. اما به سختی می تواند در دمای پایین تر از 10 درجه دوام آورده و به رشد خود ادامه دهد.

رطوبت مورد نیاز
رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از آنتوریوم

این گل یکی از گیاهان آپارتمانی است که عاشق رطوبت است. بنابراین بهترین مکان برای نگهداری از آن گلخانه ها یا باغچه های آپارتمانی است. اگر نمی توانید چنین محیطی را برای آن فراهم کنید بهترین روش برای نگهداری از آنتوریوم و تامین رطوبت برای آن این است که محیط را به صورت مصنوعی و با بخار کردن آب کنار گلدان برای آن مرطوب نگه دارید. روش دیگر نیز ایجاد جزیره برای گل و قرار دادن یک ظرف آب در زیر گلدان است. در روزهای گرم تابستان نیز می توانید روزی یکبار برگ ها را آب بپاشید تا سر حال شود.


طرز و نحوه نگهداری و تعویض گلدان گیاه آنتوریوم
برای اینکه گلی زیبا و سالم داشته باشید باید با طرز و نحوه نگهداری از گلدان گل آنتوریوم در منزل آشنا باشید و بدانید چه زمانی آن را عوض کنید. بهترین زمان برای تعویض گلدان زمانی است که ریشه ها به اندازه کافی رشد کرده و از خاک بیرون آمده باشند. در چنین شرایطی باید گلدان بزرگتری انتخاب کنید و گل را به آن منتقل کنید. اندازه گلدان جدید باید تنها چند سانتی متر بزرگ تر باشد. یکی دیگر از روش های نگهداری از آنتوریوم در گلدان جدید این است که تا پایان زمان گلدهی در زمستان صبر کنید و سپس گلدان را عوض کنید.

روش صحیح هرس برای نگهداری از آنتوریوم
هرس گیاهان برای رشد بهتر آن ها لازم است. چرا که باعث می شود مواد مغذی بهتر و بیشتر به گل ها و برگ های جوان برسد و رشد گیاه بیشتر شود. برای به کار بردن بهترین روش هرس هنگام نگهداری از آنتوریوم در خانه نیز باید یک چاقو یا قیچی تیز داشته باشید. علاوه بر جدا کردن برگ های زرد و پیر شده گیاه، لازم است گل آنتوریوم را که خشک شده است را نیز هرس کنید. برای این کار نیز لازم است ساقه را از نزدیک ترین جای آن به تنه گیاه ببرید. هرس این گیاه باید متناسب باشد. چرا که جدا کردن برگ های زیاد از آن باعث شک شدن آن می شود.

روش نگهداری و تکثیر گل آنتوریوم در خانه
یکی از لذت بخش ترین کارهایی که هنگام پرورش گل ها و گیاهان آپارتمانی می توانید انجام دهید، پرورش و تکثیر آن هاست. اما قبل از انجام آن باید بدانید کدام یک از روش های تکثیر برای گیاه شما بهترین نتیجه را به همراه دارد. در ادامه با بهترین روش های تکثیر و نگهداری آنتوریوم در خانه آشنا می شویم:

تکثیر از روش پرورش و نگهداری پاجوش های آنتوریوم
بهترین شیوه برای نگهداری و تکثیر آنتوریوم استفاده از پاجوش های آن است. چرا که گیاهی قوی از پاجوش ها رشد می کند. بهترین روش برای نگهداری و تکثیر آنتوریوم از این طریق نیز این است که به آرامی یکی از پاجوش ها را با ریشه از خاک بیرون بیاورید و در گلدان جدید با خاک مناسب بکارید.

تکثیر و روش نگهداری گل آنتوریوم در آب یا خاک
نحوه پرورش و مراقبت از گل آنتوریوم از طریق قلمه به مراتب از دو روش دیگر وقت گیرتر است. به علاوه اینکه این روش ممکن است گیاه ضعیفی به شما بدهد. قبل از هر چیز باید بدانید رشد قلمه در آب، گیاه ضعیف تری نسبت به پرورش آن در خاک به شما می دهد. بنابراین بهترین روش برای نگهداری از قلمه آنتوریوم، کاشت آن در خاک است.

همه فصول برای قلمه زدن مناسب است به جز فصل زمستان که زمان استراحت گیاه است.
ابتدا یک ساقه 10 تا 15 سانتی متری از گیاه را جدا کنید و برگ های اضافی آن را بچینید. به طوری که روی هر ساقه تنها 1 یا 2 برگ باشد.
گلدانی سفالی را از خاک مناسب پر کنید و یک سوم قلمه را از انتها در خاک قرار دهید.
گلدان را سیراب کنید و در محیطی مرطوب و گرم قرار دهید. می توانید در معرض نور غیر مستقیم خورشید نیز بگذارید.
4 تا 6 هفته طول می کشد که قلمه ریشه دهد. نشانه ریشه دادن آن نیز رشد برگ های جدید روی ساقه است. در این مدت یک روز در میان خاک را آب بدهید تا خشک نشود.
تکثیر آنتوریوم از طریقه تقسیم بوته
آنتوریوم ریشه های وسیع و گوشتی دارد. بهترین زمان برای انجام این روش و نگهداری ریشه های آنتوریوم در گلدان جدید زمانی است که احساس کردید این ریشه ها زیاد شده اند می توانید از بخش از آن ها برای کاشت در گلدان جدید استفاده کنید. برای این کار باید چاقو یا یک قیچی تیز داشته باشید. باید کاملا مراقب باشید که به ریشه ها آسیب نزنید وگرنه گیاه شما از بین خواهد رفت.
منبع : https://javaneban.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۰:۱۴ توسط:admin موضوع: نظرات (0)