مقالات مقالات .

مقالات

تست تعادل گوش

تست تعادل ، اگر پزشک تشخیص دهد که این علائم در نتیجه تجمع مایع درون مجاری گوش داخلی یا دیگر ناهنجاری های گوش است، به گرفتن تست ECOG یا الکتروکوکلئوگرافی از بیمار اقدام می کند. در واقع این تست میزان عملکرد گوش داخلی فرد را ارزیابی می کند و در نهایت علت اصلی ناهنجاری گوش داخلی را تشخیص می دهد.

نحوه انجام تست ECOG
انجام تست ECOG بسیار ساده است. نحوه انجام تست الکتروکوکلئوگرافی به این شکل است که الکترودهایی بر روی پیشانی قرار داده می شوند و هدفون هایی نیز در داخل مجرای گوش قرار می گیرند. سپس بیمار روی تخت دراز کشیده و محرک های صوتی به وسیله هدفون به گوشش می رسد. این الکترودها وظیفه دارند تا فعالیت حلزون گوش را در پاسخ به محرک های صوتی ثبت کنند. بعد از اتمام تست و جمع آوری پاسخ ها، هدفون و الکترودها از پیشانی بیمار برداشته می شوند.

زمان انجام این تست تقریبا 45 دقیقه است که نتایج آن باید توسط ادیولوژیست مشاهده شود.

از دیگر نکاتی که در هنگام انجام تست ECOG باید به آن دقت شود، این است که نباید هیچ گونه آرایشی بر روی صورت باشد تا بدین صورت نتایج بهتری حاصل شود. همینطور بهتر است که هیچ گونه تنش و حرکت غیر ضروری در هنگام انجام تست ایجاد نشود.

تست ECOG چه نتایجی را مشخص می کند؟
زمانی که الکترودها در نزدیکی حلزون گوش نصب می شوند، چند پاسخ الکتروفیزیولوژیکی را ثبت می کنند:

پتانسیل عصبی (AP)

میکروفون حلزونی (CM)

پتانسیل تجمعی (SP)

پتانسیل های گفته شده جریانات یونی در سلول های مویی و پتانسیل های تولید شده در فیبرهای عصب شنوایی را نشان می دهند. اطلاعات ثبت شده توسط الکترود به کامپیوتر فرستاده می شود که نتایج به شکل امواج روی کامپیوتر نشان داده می شود.

کاربرد تست ECOG

تایید سلامت حلزون گوش

تشخیص بیماری نوروپاتی

تشخیص بیماری منییر و مانیتورینگ در زمان درمان

بهبود ثبت موج یک تست ABR

تخمین آستانه شنوایی

تست ECOG برای تشخیص بیماری منییر
یکی از بیماری های داخلی گوش، بیماری منییر است که با علائمی مانند سرگیجه ناگهانی، وزوز گوش، احساس پری در گوش و کاهش حس شنوایی حسی-عصبی خود را نشان می دهد. این علائم ممکن است که تا چند دقیقه طول بکشد، اما عدم تعادل تا مدت ها ادامه دارد. دلیل این بیماری، تخریب لابیرنت غشایی و هیدروپس اندولنفاتیک است.

تست ECOG می تواند در مورد عملکرد گوش داخلی اطلاعات کامل و مفیدی را ارائه دهد. بیمارانی که مبتلا به منییر هستند، نسبت پتانسیل تجمعی SP به پتانسیل عمل AP آنها از دیگر افراد نرمال بالاتر است.

زمان انجام تست ECOG

مدت زمان انجام تست ECOG در مراکز سنجش شنوایی حدود یک ساعت است که این حدود زمانی برای ثبت موج های تست الکتروکوکلیاگرافی است. در صورت پیشرفته بودن دستگاه ها این زمان می تواند به 25 دقیقه کاهش پیدا کند.

عوارض تست ECOG

انجام تست ECOG به دو روش تهاجمی و غیر تهاجمی انجام می شود که به دلیل پیشرفت تکنولوژی روش تهاجمی آن منسوخ شده است. انجام تست ECOG به صورت غیر تهاجمی در کلینیک های شنوایی انجام می شود که هیچ گونه درد و عوارضی از خود بجا نمی گذارد.

آمادگی بیمار قبل از تست ECOG

برای انجام تست ECOG بیمار به هیچگونه آمادگی قبلی نیاز ندارد، فقط کافی است که بیمار آرامش خود را حفظ کرده و تنش عضلانی نداشته باشد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۳:۲۶ توسط:admin موضوع: نظرات (0)