مقالات مقالات .

مقالات

روش های موثر برای درمان سرماخوردگی

روش های موثر برای درمان سرماخوردگی:
سرماخوردگی یک بیماری است که فرد را برای ۱ تا ۲ هفته درگیر می کند. این بیماری با استراحت بهبود یافته و حس بهتری را به بیمار می دهد.

 

حفظ رطوبت بدن:
مصرف آب، آب میوه، آب لیموی گرم به همراه عسل و حمام کردن موجب برطرف شدن احتقان و پیشگیری از کم شدن آب بدن می شود. از مصرف مشروبات الکلی، قهوه و نوشیدنی کافئین دار اجتناب کنید که این کار موجب از دست رفتن آب بدن می شود

استراحت: بدن بیمار نیازمند درمان و بهبود علایم بیماری است.

 

درمان گلودردها در سرماخوردگی:
یک چهارم یا نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و این محلول را غرغره کنید. این محلول، گلودرد یا خارش گلو را برطرف می کند. برای کودکان زیر ۶ سال که قادر به غرغره کردن این محلول نیستند، می توان از تکه های یخ، اسپری مخصوص گلودرد، قرص های مکیدنی یا آب نبات استفاده کرد. در دادن قرص های مکیدنی یا آب نبات به کودکان مراقب باشید و احتیاط کنید زیرا این قرص ها باعث خفه شدن کودکان می شود. از دادن قرص های مکیدنی یا آب نبات به کودکان زیر ۶ سال خودداری کنید.

 

گرفتگی بینی در سرماخوردگی:
قطره و اسپری بینی به بهبود گرفتگی بینی و احتقان کمک می کند. کارشناسان چکاندن چند قطره از محلول نمک را با استفاده از سرنگ بدرون بینی اطفال توصیه می کنند. برای انجام اینکار، نوک سرنگ را بدرون قطره چکان فرو کرده و حدود ۶ تا ۱۲ میلی متر از محلول را بدرون سرنگ وارد کنید. اسپری بینی نیز برای کودکان استفاده می شود.

 

سرماخوردگی
"سرماخوردگی"
مسکن ها و سرماخورگی:
برای کودکان ۶ ماهه یا کمتر می توانید فقط از استامینوفن استفاده کنید. برای کودکان بیشتر از ۶ ماهه می توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. درهر صورت با مراجعه به پزشک اطفال می توانید از دوز صحیح دارو، متناسب با سن و وزن کودک آگاه و مطلع شوید. بزرگترها نیز می توانند از استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (آدویل، موترین IB) یا آسپرین استفاده کنند.

در دادن آسپرین به کودکان یا نوجوانان احتیاط کنید. گرچه آسپرین برای کودکان ۳ ساله به بالا مورد تایید است اما کودکان و نوجوانانی که از بیماری آبله یا آنفلوآنزا بهبود یافته اند، نباید هیچگاه از آسپرین استفاده کنند زیرا آسپرین با سندروم ری ارتباط دارد. این سندروم یک بیماری نادر، خطرناک و کشنده می باشد.

 

آیا مصرف مایعات گرم برای درمان سرماخوردگی مفید است؟
در بیشتر کشورها از داروهای سرماخوردگی، مایعات گرم مثل چای، آب سیب گرم و سوپ مرغ برای بهبود احتقان و ترشح مخاط استفاده می شود.

 

مرطوب کردن هوا:
استفاده از دستگاه بخور به حفظ رطوبت خانه کمک کرده و باعث برطرف شدن احتقان می شود. آب دستگاه را هرروز عوض کنید و دستگاه را طبق دفترچه راهنما تمیز کنید.

 

داروهای سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه:
برای بزرگسالان و کودکان ۵ ساله به بالا، استفاده از داروهای ضداحتقان، آنتی هیستامین ها و مسکن موجب بهبود علایم بیماری می شود. با این حال مصرف خودسرانه این داروها از سرماخوردگی پیشگیری نمی کند و یا طول دوره بیماری را کوتاهتر نمی کند بلکه عوارض جانبی به همراه دارد.

کارشناسان این داروها را به کودکان و خردسالان تجویز نمی کنند. مصرف بیش از حد این داروها موجب آسیب و صدمات جدی به بدن می شود لذا قبل از مصرف هرگونه دارو با پزشک اطفال مشورت کنید.

دارو را طبق نسخه مصرف کنید. برخی داروهای سرماخوردگی حاوی چندین ترکیب مثل مواد ضداحتقان و مسکن هستند. بنابراین برچسب داروها را بخوانید زیرا برخی داروها ترکیبی بوده و نیاز به خرید یا مصرف داروهای اضافی نیست.

 

داروهای ناموثر:
آنتی بیوتیک ها: این داروها به باکتری حمله می کنند اما برای مقابله با ویروس سرماخوردگی مفید و موثر نیستند. بنابراین از وادار کردن پزشک به تجویز آنتی بیوتیک برای درمان سرماخوردگی یا استفاده از آنتی بیوتیک های قدیمی خودداری کنید. استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها موجب تشدید علایم بیماری و رشد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک می شود.

داروهای سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه برای کودکان:
استفاده از داروهای سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه منجر به عوارض جدی و حتی مرگبار برای کودکان می شوند لذا قبل از مصرف هرگونه دارو با پزشک اطفال مشورت کنید.

علی رغم مطالعات فراوان، نتایج تاثیر مصرف ویتامین ث و گیاه اکیناسه بر درمان سرماخوردگی ضد و نقیض می باشد.

 

ویتامین ث:
به نظر می رسد که مصرف ویتامین ث کمکی به پیشگیری از سرماخوردگی نمی کند. مصرف این ویتامین قبل از ابتلا به سرماخوردگی ممکن است مدت بیماری را کوتاه کند. ویتامین ث برای افرادی که مرتب به سرماخوردگی مبتلا می شوند بخصوص کودکانی که در فصل زمستان به مهدکودک می روند، مفید است.

گیاه اکیناسه: نتایج مطالعات در مورد تاثیر این گیاه بر پیشگیری یا کوتاه شدن مدت سرماخوردگی متفاوت است. برخی مطالعات نشان دادند که مصرف این گیاه در شروع این بیماری موجب کاهش شدت و مدت بیماری می شود. این گیاه انواع متفاوتی دارد که اگر به مدت ۷ تا ۱۰ روز مصرف شود، تاثیر مطلوبی دارد. مصرف این گیاه برای افراد سالم هیچ خطری ندارد اما می تواند با مصرف برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف این گیاه یا هرنوع مکمل با پزشک مشورت کنید.

روی:
نتایج مطالعات در مورد تاثیر مصرف روی بر درمان و بهبود سرماخوردگی متفاوت است. برخی مطالعات نشان دادند که مصرف مکمل روی از ابتلا به بیماری پیشگیری می کند و یا طبق نتایج برخی تحقیقات، قرص های مکیدنی یا شربت روی، مدت سرماخوردگی را به یک روز کاهش می دهند بخصوص وقتی که این مکمل ها طی ۲۴ ساعت از اولین علایم سرماخوردگی مصرف شوند. مصرف خودسرانه مکمل روی عوارض جانبی خطرناکی دارد لذا قبل از مصرف آن برای پیشگیری یا کاهش مدت زمان سرماخوردگی با پزشک مشورت کنید.
منبع : https://rouzdarou.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۳:۲۷ توسط:admin موضوع: نظرات (0)